Basis bedrijf

10 tips voor een solide basis van jouw bedrijf

Bovenstaande foto kwam ik tegen; prachtig! Ik ben een echte bosliefhebber en wordt heel blij van dit soort mooie plaatjes.

Bij het zien van de enorme wortels van deze boom (waarschijnlijk heeft iedere boom ze maar meestal is het niet zo zichtbaar) moest ik denken aan de overeenkomsten met de basis een bedrijf.

Bij een boom die niet goed geworteld is, komt er weinig voeding bij de bladeren en de boom zal niet optimaal groeien. Laat staan tot bloei komen. Mocht de boom toch snel groot groeien; dan is de basis wankel en is de kans groot dat de boom bij de eerste storm scheef komt te staan of zelfs omwaait.

Best herkenbaar hè?

 

Solide basis van jouw bedrijf

Heeft jouw bedrijf voldoende wortels? Hoe solide is de basis van jouw bedrijf?
De basis van je bedrijf bestaat voor mij uit deze bouwstenen:

 

Basis bedrijf

 

Bij het hebben van een eigen bedrijf komt best veel kijken. Zeker in het begin is het heel veel uitzoekwerk en werken aan je bedrijf.

Misschien zitten daar heel veel dingen bij waar jij je nog nooit in verdiept hebt of waarvan je zelfs een beetje in paniek raakt. Hou in gedachte dat hoe steviger je de basis neerzet, des te makkelijker jouw bedrijf functioneert en jij de ruimte krijgt om te groeien en bloeien.

 

10 tips voor de basis van jouw bedrijf

 

  1. Zorg voor een goede urenregistratie. Er zijn diverse handige apps (Keeping, Toggle etc.) waarmee je heel makkelijk je uren kunt bijhouden. Je kan daarbij aangeven om wat voor soort werkzaamheden het gaat en er aan het eind van de maand een urenoverzicht uit halen. Hou daarnaast ook een (digitale) agenda bij als onderbouwing van je urenadministratie voor eventuele controle van de Belastingdienst.
  2. Zorg voor een goede administratie; je bent als ondernemer verplicht om je administratie 7 jaar te bewaren voor de Belastingdienst. Maak een aantal mappen aan voor je documenten en archiveer documenten hier meteen in met een duidelijke documentnaam. Kijk voor bewaartermijnen en categoriën voor je administratie eens naar de checklists in de bibliotheek.
  3. Krijg je documenten binnen per post? Er zijn diverse handige apps die een foto van het document omzetten in een PDF’je. Die mail je vervolgens naar jezelf om te archiveren.
  4. Maak jij facturen vanuit Word of Excel? Maak dan 1 keer een format hiervoor aan. Hetzelfde geldt voor offertes en opdrachtbevestigingen; maak een document aan met blokken voor alle opties die voor kunnen komen in jouw bedrijf. Dat scheelt je een hoop (nadenk)werk bij het maken van een offerte; je kiest de juiste blokken en personaliseert deze.
  5. Lever jij aan het eind van de maand je facturen en overige documentatie aan bij een boekhouder? Archiveer inkoop- en verkoopfacturen en documentatie dan direct in de definitieve documentmappen. Maak 1 bovenliggende map aan (‘nog aan te leveren’ of iets dergelijks) waarin je steeds een kopie opslaat. Zo hoef je bij het aanleveren van de documenten alleen nog in die map te kijken.
  6. Zet te betalen BTW (als een klant of cliënt jou betaald) meteen apart; dit bedrag moet je weer afdragen. Je kan hier een aparte rekening voor aanmaken of het op een spaarrekening zetten, voorkom in ieder geval dat je dit bedrag uitgeeft en aan het eind van het kwartaal geld tekort komt.
  7. Maak een overzicht van alle lidmaatschappen en abonnementen die je hebt lopen met daarbij de einddatum van de looptijd en de opzegtermijnen. Agendeer de einddata in je agenda en noteer ook wanneer je van tevoren actie moet ondernemen om te verlengen of op te zeggen.
  8. De Privacywetgeving verplicht je (onder andere) om:
    • een cookiemelding op jouw website te installeren.
    • een Privacy Verklaring op jouw webite te zetten.
    • een Register van Verwerkingen op te stellen.
  9. Heb je de Privacy Verklaring en Register van Verwerkingen al in orde? Check dan of deze nog kloppen als er iets wijzigt op de website of in jouw diensten.
  10. Ben je coach of therapeut; dan moet je voldoen aan de Wet Kwaliteit, Klachten en Geschillen. In het kort; je moet je aansluiten bij een klachten-/geschillencommissie voor als een cliënt een klacht zou hebben. Hier zijn diverse aanbieders voor, vaak kan dit ook geregeld worden via een beroepsvereniging.
  11. Maak per kwartaal een plan met daarin jouw doelen en acties. Hou het bij maximaal 3 hoofddoelen en breek deze weer op in kleinere doelen. Die kleinere doelen kan je vervolgens omzetten in haalbare acties.

 

Kan je wat hulp gebruiken?

Heb je nog vragen die hier niet in beantwoord worden? Kan jij wel wat hulp gebruiken om de basis van jouw bedrijf stevig neer te zetten?

Je bent van harte welkom voor een gratis Structuursessie van 30 minuten waarin je jouw vragen kunt stellen en ik je tips geef. Vraag jouw sessie hier aan.

 

Wil je meters maken en meteen doorpakken? Dan kan je nu meedoen aan de pilot van het Structuurtraject.
Met mijn kennis en ervaring in organiseren, plannen en structureren, help ik jou om te doen wat jij het allerliefst doet! Door dit zelf te leren, zet je een stevige basis van jouw bedrijf neer.

Kijk hier voor meer informatie over de pilot en om je aan te melden.

 

 

Geef een reactie

Je email adres wordt niet gepubliceerd. Required fields are marked *

Post comment