Kompas richting structuur

Doe eens iets wat je denkt niet te kunnen

“Niets in het leven hoeft gevreesd te worden; je hoeft het alleen maar te begrijpen.”  – Marie Curie

Dat kan ik toch helemaal niet?

Twee jaar geleden ging ik mee naar een cursus “Kaart en kompas’. Kaart lezen in de auto kan ik wel maar het leek me onwijs stoer om te navigeren met kaart en kompas in een bos bijvoorbeeld.
Eigenlijk met de gedachte om een leuke middag te hebben, meer niet. Aangezien ik héél erg slecht ben in wiskunde had ik niet de illusie er ook maar iets van te gaan snappen in een paar uur tijd. Hopelijk was zou ik niet de enige kneus zijn die er niks van begreep.

 

Gelukkig was de uitleg helemaal niet technisch maar juist heel praktisch; hoe ‘lees’ je een kaart, hoe zie je wat je om je heen ziet op de kaart terug en hoe kan je vanaf de kaart het kompas zo instellen dat je het kompas als richtingaanwijzer kan gebruiken.

En tot mijn eigen grote verbazing snapte ik hoe het werkt!! Ik had de grootste lol in de uitgezette speurtocht waarin we de route moesten vinden aan de hand van kaartjes met graden erop.

 

In de praktijk

Twee weken later waren we, op vakantie in de Morvan in Frankrijk, aan de wandel met de hond. We volgden een wandelroute uit een boekje op basis van aanwijzigen. Je raadt het al…op een gegeven moment klopte de beschrijvingen niet meer. Ergens waren we verkeerd gelopen en op zoek naar iets wat op de aanwijzingen leek, kwamen we steeds verder van de route af.

We hadden de kaart en kompas gelukkig in de rugzak gestopt en ik kon ons terug navigeren naar het pad dat we herkende op de kaart. Whoehoe wie had dat gedacht!

 

Wat denk jij niet te kunnen?

Met deze herinnering wil ik illustreren dat wat je dénkt niet te kunnen of waarvan je denkt dat het echt niet bij je past, dus wel eens heel goed kan uitpakken.

Doe jij dingen niet omdat je denkt het niet te kunnen? Of omdat je denkt dat iets niet bij jou past?

 

Bijvoorbeeld meer structuur aanbrengen in je werk? Je weet misschien gewoon niet waar te beginnen omdat je dit nooit eerder gedaan hebt?

Of je bent bang dat je door wat meer structuur je creativiteit kwijt raakt? Regelmatig hoor ik mensen beweren dat als ze meer structuur aanbrengen, dat ze dan minder creatief worden. Uit eigen ervaring weet ik dat dat juist helemaal niet zo is. De structuur pas je toe op de regelzaken binnen je werk en om het werk overzichtelijk te houden. Daardoor hou je tijd over en heb je de rust in je hoofd om creatiever te zijn in je inhoudelijke werk.

 

Het mooie is dat structuur aanbrengen voor iedereen anders is. De een heeft heel veel baat bij een hele goede dagplanning waarin superduidelijk is welke acties er per dag ondernomen moeten worden. De ander heeft de structuur heel erg nodig om spullen en documenten vindbaar te houden door ze op een handige manier te bewaren. Of de e-mail efficiënt te kunnen beheren etc. etc.

Door dit heel praktisch te houden en aan te sluiten bij jouw werkzaamheden en voorkeuren heb je dit snel onder de knie!!

 

Meer weten?

Ben je nieuwsgierig geworden naar wat een professional organizer voor jouw werk en/of jouw bedrijf kan betekenen?

Als je eerst wat concrete en makkelijke tips wilt ontvangen om effectiever te werken met meer focus, dan verwijs ik je graag naar het gratis e-book.

Wil je jouw vragen kan stellen en tips ontvangen? Boek dan een gratis structuursessie.

Graag tot snel!