één ding tegelijk

Doe 1 ding tegelijk voor meer focus

De derde dag van de Week van de Werkstress. Hopelijk hier een inzichtje dat je helpt naar meer werkplezier.

 

Jarenlang moesten we (leren) multi-tasken; vrouwen schenen daar van nature heel erg goed in te zijn.
Ook ik was er jarenlang van overtuigd dat ik steengoed was in multi-tasken. Een rapport redigeren, tussendoor telefoontjes aannemen, vragen beantwoorden van collega’s die aan het bureau staan en mailtjes tussendoor beantwoorden die in het scherm up-poppen; ik draaide mijn hand er niet voor om….dacht ik.

 

Herken je dit? Voor veel mensen is het waarschijnlijk de dagelijkse realiteit. Maar werkt het prettig?

 

Switch-tasken

De wetenschap is het er inmiddels over eens dat multi-tasken ónmogelijk is. Je brein kan zich maar op 1 ding tegelijk focussen. Het lijkt alsof je 2 dingen tegelijk doet maar 1 van de 2 levert altijd in aan aandacht. Bellen onder het rijden bijvoorbeeld en dan plotseling moeten remmen; je moet je gesprek toch onderbreken om je op de weg te concentreren. Of chips eten tijdens een hele spannende film; je hebt de bodem van de zak bereikt zonder dat je doorhd hoeveel je al gegeten had.

Eigenlijk komt het erop neer dat je meerdere dingen náást elkaar doet en met je aandacht steeds heen en weer gaat. Meerdere taken ‘tegelijk’ proberen te doen heeft onder andere deze effecten:

  • je productiviteit daalt met 40%
  • je hersenen slaan informatie niet goed op in het kortetermijngeheugen
  • het kost enorm veel energie.

Geen wonder dus dat je heel moe kan zijn na een werkdag waarop je voor je gevoel niet zo heel veel gedaan hebt.

 

Doe één ding tegelijk! Tips voor meer focus en productiviteit

Afhankelijk van het werk dat je doet, kan je kijken hoe je het ‘switch-tasken’ kunt vervangen door maar met 1 taak tegelijk bezig te zijn. In een beroep waarbij verwacht wordt dat je voortuderend bereikbaar bent, is dit lastiger dan voor iemand die zich kan afzonderen. Misschien zijn er afspraken mogelijk over blokken de de dag waarop je even niet bereikbaar bent. Het komt je werk ten goede!

Ook kan je de (werk)dag beginnen door even rustig te gaan zitten en een actielijstje te maken van de taken van die dag. Dit voorkomt dat je je laat leiden door de mails en telefoontjes. Wees je voortdurend bewust van de taak die je aan het uitvoeren bent en doe níets anders totdat het klaar is.

 

Ga je de uitdaging aan?

Geloof me; dit is echt supermoeilijk! Maar oefening baart kunst.
Uiteindelijk is je actielijst sneller afgevinkt en levert het je relaxter werken op, meer creativiteit (als we de wetenschap mogen geloven) en het werken kost je minder energie.
Ga je samen met mij de uitdaging aan?

Kan ik je verder helpen?

Heb je vragen over deze tips? Kan je hulp gebruiken om deze tips zelf toe te passen?
Heb je andere (gerelateerde) vragen? Wil je graag dat iemand eens met jou meedenkt?

Boek dan hier jouw gratis structuursessie.

Tot snel!