Focus

Waar zit hier het focusknopje?

fo·cus·sen (focuste, heeft gefocust)

1 concentrerenfocussen op zijn taak zich richten op; zich focussen op een oplossing

Waar is de focus als je ‘m nodig hebt?

Daar zit je dan achter je bureau. Je zou zo klaar zijn; die blog zou zo uit je pen rollen, de offerte zou een makkie zijn. Dat rapport dat je moet schrijven zat al grotendeels in je hoofd dus dat leek een eitje.

Ondertussen heb je al van alles gedaan; je hebt mail beantwoord, 2 blogs gelezen, en je hebt snel even die was in de machine gedaan omdat je je herinnerde dat je morgen dat ene bloesje aan wil…tsja, wat zou je ook alweer gaan doen?

Het lijkt zo makkelijk; je gaat achter je bureau zitten voor een klus en dan ben je vanzelf gefocust. Toch? Of toch niet? Was het maar zo simpel! Bestond er maar een focus aan- en uitknopje!

 

Helaas is het ó zo makkelijk om verstrikt te raken in het web van afleidingen waardoor je de focus steeds kwijt bent. En focus is bijvoorbeeld ook afhankelijk van hoe duidelijk je precies weet wat je te doen hebt, of je de tijd hebt om ergens echt in te duiken, en of je hoofd vrij is van (pieker)gedachten.

Hieronder schets ik graag een aantal focus-killers en hoe je die kan tackelen.

 

Afleiding

Er is zó veel afleiding die het ontstaan van echte focus in de weg zit. Binnenkomende e-mail op je computer en/of telefoon, appjes, meldingen van social media etc.

Zorgt het in de buurt hebben van je telefoon er al voor dat je om de haverklap reageert op ieder knipperend lampje of piepje of pingetje? En kijk je zelfs als er niets te zien of te horen is, gewoon om te zien of je niets mist? Of triggert elke ping en elke pop-up van mails je om te onderbreken wat je aan het doen bent en meteen te kijken naar wat er binnengekomen is?

Ergens is het er in geslopen en is het de gewoonste zaak van de wereld geworden om zo alert te zijn op de signalen van onze telefoon en computer. Alsof het de nieuwe alarmen en sirenes zijn geworden voor ons zenuwstelsel en brein. Helaas zijn het enorme focuskillers.

Maar het goede nieuws is dat al die piepjes, pingetjes en bliepjes ook uitgezet kunnen worden! Lekker rustig!

 

Heldere doelen en acties

Het is makkelijker om geconcentreerd te werken en (snel) tot resultaat te komen als je weet wat je moet of wilt doen. Hoe groter of vager je doel is, des te lastiger je tot concrete stappen komt.

Het werkt prettig om per kwartaal een aantal doelen op te stellen en deze vervolgens op te breken in kleinere en duidelijke acties. Deze acties verdeel je vervolgens over de maanden en weken, zodat je precies weet waar je mee aan de slag moet.

 

De diepte in

Sommige acties en taken vragen tijd om over na te denken, je gedachten over te laten gaan en zo langzaam tot een resultaat te komen. Dit zijn meestal de inhoudelijk taken of taken die creatief denken van je vragen. Daarnaast zijn er heel veel taken in jouw bedrijf die juist vragen om korte en snelle acties en om veel te schakelen tussen taken.

Bij het plannen van je werk kan je hier rekening mee (gaan) houden door in blokken te plannen. Blokken waarin je snelle en korte acties uitvoert (administratie, mail verwerken) en blokken waarin je de tijd neemt om je te focussen op een taak die langere tijd jouw aandacht nodig heeft.

 

Maalstroom

Ken je dat? Je bent net lekker aan het werk en dan er schieten je steeds dingen te binnen. Niet vergeten om nog even dit te checken, goed onthouden om straks dat nog even te doen. En hoe meer aandacht je besteed aan het negeren ervan, des te meer je te binnen schiet.

Probeer eens uit of het je helpt om die gedachten óf snel te parkeren óf om er juist even volledige aandacht aan te geven.
Bij ‘parkeren’ schrijf je snel even op wat je te binnen schiet (zorg altijd voor een kladblok of notitieboek binnen handbereik), dat is dan voldoende ‘geruststelling’ om het los te kunnen laten.
Zijn het gedachten die je meer bezighouden of terug blijven komen dan heeft het meer aandacht nodig. Onderbreek dan je werk en neem even de tijd om je gedachten te onderzoeken. Schrijf je gedachten bijvoorbeeld op om weer duidelijkheid te scheppen. Daarna kan je dan weer met volledige aandacht verder met wat je aan het doen was.

 

Ik hoop uiteraard dat je aan de slag gaat met 1 of meerdere van deze tips. Zodat je meer gedaan krijgt en meer toekomt aan de dingen die jij belangrijk vindt.  

 

Wil je meer tips ontvangen?

Vind jij het ook lastig om gefocust te werken en herken je dat je snel afgeleid bent? Wil je nog wel meer tips?

Download dan het gratis e-book “Slimmer werken met meer Focus”. Hierin geef ik je nog meer tips die je snel en eenvoudig kan toepassen.