structuurcoach

Wat kan een Professional Organizer voor ondernemers en werknemers betekenen?

Tot een aantal jaar geleden was het beroep van ‘Professional Organizer’ nog vrij onbekend in Nederland. In Amerika zijn professional organizers al veel bekender en in Nederland begint het gelukkig langzaamaan te komen.

In januari 2017 werd door de Nationale Beroepengids een lijst met 21 ‘nieuwe beroepen met toekomst’ gepubliceerd, waar de professional organizer ook op voorkomt. De professional organizer kan namelijk bij huidige en toekomstige maatschappelijke trends zoals digitalisering, burn-out, 21e-eeuwse vaardigheden, minimalisme, etc. iets betekenen.

Eind 2018 heeft opruimgoeroe Marie Kondo voor veel publiciteit gezorgd met haar serie ‘Tidying Up’ over het opruimen van je huis. Dat is één kant van het organizen; dit zijn de ‘opruimcoaches’ onder de organizers.

 

 

Wat doet een professional organizer?

De beroepsvereniging voor professional organizers, de NBPO, zegt het volgende over het beroep:

“Een professional organizer is een specialist in het aanbrengen van structuur in de breedste zin van het woord. Een professional organizer begeleidt en adviseert bij het creëren van orde en overzicht in tijd en ruimte.”

Professional Organizers hebben over het algemeen een specialisme. Meestal komt dit voort uit eerder opgedane werkervaring of waar iemand heel goed in is. Globaal gezien zijn er deze 9 werkterreinen:

  • Thuis → wordt vaak een ‘opruimcoach’ genoemd
  • Mensen met een beperking
  • Ouderen
  • Jongeren
  • Hoarding (verzamelstoornis)
  • Verhuizen
  • Financieel
  • Werkplek → begeleiden bij het organiseren van de werkplek, (digitale) documenten, e-mail en archief.
  • Timemanagement → begeleiden van mensen met stress of een (dreigende) burn-out die grip willen op hun taken, tijd, planning en energie.

 

 

Wat levert het inhuren van een professional organizer op?

Het inhuren van een professional organizer levert eigenlijk altijd direct concrete resultaten op doordat je samen met de organizer ‘hands-on’ aan de slag gaat. De organizer leert je nieuwe vaardigheden aan en begeleidt je bij het creëren van rust, ruimte en overzicht op een manier die het beste bij jou past. Bij jouw voorkeuren en bij jouw bedrijf.

Doordat je deze vaardigheden zelf leert, wordt er een blijvende oplossing gecreëerd en is het vaak een eenmalige investering.

Na het traject weet je bijvoorbeeld hoe je jouw tijd het beste kunt indelen, hoe je prioriteiten moet stellen en hoe je taken snel en effectief afhandelt. Of hoe je jouw inbox gemakkelijk bijhoudt, planningen maakt, documenten goed archiveert, een cliëntadministratie bijhoudt etc. etc.

 

 

Factsheet organizing

Organizing zakelijke markt

 

Structurista

Met mijn hulp richt ik me op het organizen van de werkplek en time-management. Je kan concreet denken aan:

  • komen tot een betere planning en dagindeling
  • prioriteiten leren stellen
  • efficiënter werken
  • inzicht krijgen in uitstelgedrag en hoe dit aan te pakken is
  • beter benutten van de mogelijkheden van systemen/programma’s die gebruikt worden (bv. Outlook)
  • efficiënte afhandeling van e-mail
  • een goed documentbeheersysteem/archief opzetten
  • (cliënt)administratie opzetten
  • optimaliseren of stroomlijnen van werkprocessen
  • handig inrichten van je werkplek.

Daarnaast help ik ondernemers bij de acties die komen bij het hebben van een eigen bedrijf; te denken valt aan de acties rondom de Privacywetgeving.

 

 

Mijn visie

Ik vind het heel erg belangrijk dat je als ondernemer en werknemer zelf de touwtjes in handen hebt. Dat je prettig kan werken.

Onder prettig werken versta ik dat je voor je gevoel ‘in control’ bent. Dat je naast alle bijkomende taken voldoende toekomt aan jouw ‘echte’ werk. Doordat je optimaal gebruik maakt van de systemen waar je mee werkt. Dat je overzicht hebt, dat je doelen kan stellen en deze kan behalen door ze op te breken in acties. Dat je kan plannen om ook toe te komen aan het uitvoeren van die acties. Dat je administratie op orde is en je gemakkelijk documenten terug kan vinden…etc. etc.

En aangezien dit vaardigheden zijn die meestal niet geleerd worden tijdens een opleiding, is het helemaal niet zo raar dat veel ondernemers en werknemers hiermee worstelen. Gelukkig zijn dit vaardigheden die te leren zijn!

 

 

Zal ik eens met je meedenken?

Ken je iemand die hier hulp bij kan gebruiken? Stuur deze blog gerust door via de knoppen helemaal onderaan.

Kan jij wat hulp gebruiken om prettiger te werken? Lijkt het je fijn als ik eens met je meedenk?

Boek dan een gratis sessie. Hierin kan je jouw vragen stellen en geef ik je graag tips.

Geef een reactie

Je email adres wordt niet gepubliceerd. Required fields are marked *

Post comment