Op de automatische piloot of ruimte voor verandering?

In actie komen of geblokkeerd raken

Wat me afgelopen weken opviel, is dat er een groep mensen is die énorm in de actiemodus is geschoten. Ze zijn het opruimen geslagen bijvoorbeeld. Er staan zelfs files bij de stort in mijn dorp (daar mogen ook maar een bepaald aantal mensen tegelijk naar binnen), de plaatselijke verkoop- en weggeefhoeken stromen over en er gaat geen dag voorbij zonder dat er grasmaaiers, hogedrukspuiten en andere klusgeluiden in de buurt klinken.

Doordat je meer thuis bent, en misschien meer tijd hebt doordat je niet naar je werk hoeft te reizen, is het natuurlijk ook fijn om op te ruimen en klussen te doen die anders blijven liggen. Dit geldt overigens niet alleen voor opruimen maar ook voor andere dingen waar anders niet genoeg tijd voor over was; een rondje hardlopen of fietsen voor het avondeten. Of op bed een uur een boek lezen. Ontspanning en even ‘uit je hoofd‘ komen, is in deze tijd ook heel erg belangrijk.

Aan de andere kant zie ik mensen die juist blokkeren en nergens aan toe komen. Niet omdat ze geen tijd hebben maar omdat ze in gedachten te druk zijn. Ze maken zich zorgen, raken overweldigd door wat er allemaal op hun afkomt en gaan daardoor uitstellen. Of hebben geen modus kunnen vinden in thuis zijn, thuis moeten werken en de kinderen moeten en helpen met school. 

Hoe is dat voor jou? Ben jij doorgegaan op de automatische piloot of heb je ruimte gevonden of jezelf toestemming gegeven voor verandering of kleine aanpassingen? 

 

Kloppen je prioriteiten nog?

Misschien heb je geprobeerd door te gaan zoals je altijd deed. Maar het is momenteel niet zoals altijd. Daarom is het goed eens te kijken wat nu je prioriteiten zijn en of dat nog match met je huidige situatie.
Door dit op te schrijven krijg je hier goed overzicht in. Dit kan je toepassen op je dagelijkse bezigheden tijdens werkuren en in je vrije tijd. 

Overdag
Pak pen en papier en schrijf de antwoorden op deze vragen op:

  1. Wat doe je nu allemaal gedurende de dag? Noteer dit voor de hele week (of een weekdag en weekend de dagen veel op elkaar lijken).
  2. Wat ‘moet’ er minimaal gedaan worden? Noteer dit voor de hele week (jouw werk, schoolwerk van de kinderen, huishouden).
  3. Matchen lijstje 1 en 2 wel? Wat kan het van lijstje 1 afvallen om meer ruimte te krijgen? Wat is nu niet echt belangrijk?
  4. Hoe kan je de dagen of week handiger indelen zodat het voor iedereen werkbaarder en fijner wordt?
  5. Is er nu ruimte om iets toe te voegen waar eerder geen tijd voor was? Meer samen-tijd of meer tijd voor ontspanning bijvoorbeeld?

 

Vrije tijd
Wat we kunnen en ‘mogen’ is nu anders. Misschien ging je elke avond naar de sportschool of ging je graag regelmatig uit eten. Ook van de dingen die je doet voor je ontspanning en voor gezelligheid kan je eens onder de lope nemen. Wat doe je nu precies en wat zou je eigenlijk graag willen doen?
Misschien heb je sporten opgegeven omdat de sportschool nou eenmaal dicht is maar kan je op Youtube thuis-workouts zoeken. Of heb je al jaren een cursus Frans in de kast liggen waar je niet aan toekomt. En is dit een mooi moment om te beginnen in plaats van elke avond uit gewoonte de televisie aan te zetten. 

  • Waar wordt je blij van?
  • Wat vind je belangrijk?
  • Wat kan je loslaten zodat er tijd vrij komt voor die dingen?

 

Probeer vooral realistisch en flexibel te zijn naar jezelf, zeker qua verwachtingspatroon. En wees mild tegen jezelf als je nu niet aan alles toekomt wat je zou willen. Soms is minder méér.

 

Als je wat aan deze tips hebt gehad dan hoor ik dat uiteraard graag! Laat hieronder gerust een reactie achter. Mocht je dit herkennen maar er niet uitkomen, dan help ik je graag verder!

Geef een reactie

Je email adres wordt niet gepubliceerd. Required fields are marked *

Post comment