Don't loose you're head

Al een tijdje was ik vergeetachtig, had weinig energie en had enorm veel moeite om me te concentreren. Een verhuizing, iets te veel stress, een lage weerstand en een irritante verkoudheid die maar niet wegging…de tijd van het jaar was makkelijk om het op te gooien.

Er schoot zelfs door mijn hoofd dat ik misschien ADD had (aandachtsstoornis, de niet-drukke variant van ADHD). Nou kon ik me niet herinneren dat ik hier tijdens mijn middelbare schooltijd en studententijd last van heb gehad…dus hoe zou dat ineens ontstaan moeten zijn?

Er moest iets veranderen dat wist ik zeker. Toen ben ik een aantal weken kritisch gaan kijken naar mijn dagindeling, activiteiten en hoe ik me erbij voelde.

 

Patronen herkennen

Het viel me vooral op, ik was erg teleurgesteld moet ik eigenlijk zeggen, dat mijn energie rond lunchtijd vaak al op was. Ook op dagen waarop ik heel energiek was opgestaan en me voornam die dag van álles te gaan doen.

Op dagen dat ik geen ochtendafspraken had, bestond mijn ochtendroutine uit: douchen, de honden uitlaten, tijdens het ontbijt álle social media ‘bijwerken’ (=net zolang scrollen totdat ik alles gezien had), dan meteen mijn mail induiken totdat alles gezien en beantwoord was en soms nog een webinar kijken om mijn kennis te vergroten.

Daarna was ik leeg. En dan moesten mijn eigen activiteiten nog beginnen! Op van alle indrukken die ik al had opgedaan met andermans inspiratie en informatie.

’s Avonds in bed hoorde ik regelmatig gezucht van een geërgerde echtgenoot naast me omdat ik nog van alles wilde vertellen en vragen. Juist dán schoot mij van alles te binnen doordat mijn eigen gedachten weer de ruimte kregen.

 

Informatiebombardement

Voor de meeste mensen, waaronder ik zelf, is het een gewoonte geworden om op ieder moment dat je even niks te doen hebt je telefoon te pakken en te verdwalen op social media. En als je ‘m pakt met een doel, iets in de agenda of op de boodschappenlijst te zetten, dan overkomt je 9 van de 10 keer hetzelfde.

‘s Avonds is er televisie, Netflix of een sportclub waardoor we ook dan ‘beziggehouden’ worden. Onderweg in de auto zet ik meestal muziek op en in de trein is er mooi tijd om mail te beantwoorden of social media te bekijken.

Terugdenkend aan de middelbare school en mijn studietijd, realiseerde ik me dat ik ‘vroegah’ geen mobiele telefoon had. De eerste kocht ik pas toen ik op kamers woonde. En dan kon je er alleen mee bellen en sms’en. Televisie kijken was ook een stuk beperkter en was zeker geen 24-7 vermaak.

De momenten op een dag waarbij we helemaal geen informatieprikkels krijgen van buitenaf zijn zeldzaam geworden. Door alle indrukken en informatie die er de hele dag op je afkomt, is er bijna geen tijd meer om je eigen gedachten te horen. Laat staan ze op een rijtje te zetten en er iets mee te doen. Daarom duurt het waarschijnlijk ook zo lang voor ik in slaap kom, eerst moet ik de dag nog verwerken.

Het feit dat ik hier erg moe en vergeetachtig van werd (een soort burn-out achtige klachten bijna) is dus ook niet zo gek. Misschien ben ik hier wat gevoeliger voor dan een gemiddeld persoon maar ik kan me voorstellen dat bijna iedereen hier in meer of mindere mate last van heeft.

 

Kan het anders?⠀⠀⠀⠀

Ja, het kan zeker anders! Ik ben begonnen om ervoor te zorgen dat ik geen informatieoverload ervaar voordat ik aan mijn eigen ideeën en eigen werk toekom. Heel bewust prikkels en informatie beperken en ruimte creëeren voor mezelf.

Herken je dit ook? Dan heb ik een aanl tips die mij heel goed helpen:

  • Gebruik een ouderwetse wekker. Begin de dag niet met je telefoon te pakken en meteen overspoeld te worden met informatie van anderen. Bedenk als je wakker wordt even aan hoe je wil dat de dag wordt. Wat wil je vandaag doen en bereiken?⠀⠀
  • Plan je dag zo dat als je aan het werk gaat, je begint met het uitvoeren van iets belangrijks. Iets wat bijdraagt aan jouw plannen en doelen.
  • Plan het bijwerken van je mailbox later op de ochtend in en nog een keer ‘s middags. Sluit tussendoor je mailprogramma om te voorkom dat je er de hele dag mee bezig bent.⠀
  • Als je posts gaat maken voor social media; doe dit dan de dag vantevoren en plan het in. Doe het in ieder geval vóór je de posts van anderen gaat bekijken om te voorkomen dat je overspoeld wordt door informatie en je afdwaald van je eigen inspiratie.
  • Plan blokken in je agenda in waarin je korte regeltaken clustert. Doe in ieder geval geen regelzaken(waarbij je snel wisselt van taak en aandacht) en denkwerk door elkaar.
  • Reserveer langere blokken voor werk waarbij je moet nadenken of creatief moet zijn. Zorg hierbij dat je niet gestoord wordt; mail uit en telefoon op stil.⠀⠀⠀⠀

Hopelijk helpen deze tips jou ook meer rust en energie te krijgen.

Voor het verminderen van afleiding tijdens het werken, heb ik eerder al mijn tips gebundeld in een gratis e-book.

Ik hoor graag of je er iets aan hebt gehad, laat hieronder gerust een reactie achter.