Wat opruimen voor je kan betekenen

transformatieproces

Als ik aan anderen vertel dat ik mensen help met opruimen, dan wordt er wisselend gereageerd. Mensen die het zelf lastig vinden om op te ruimen reageren positief, ik krijg verbaasde blikken van mensen die niet weten dat organizen een ‘beroep’ is, en lachterige tot zelfs negatieve reacties van mensen die het klinkklare onzin vinden. […]

Zen in je mailbox

mailbox op orde

Voor heel veel mensen geldt de mailbox als de nummer één energievreter op het werk. Wat kan het ontzettend lastig zijn om je mailbox bijgewerkt te houden. Vaak is het zo dat als je mailbox ongestructureerd is, dat doorwerkt in je agenda en in je to-do-lijstjes. Als je dat herkent, lees dan zeker verder! Mijn […]

Een haalbare en realistische planning maken; zo doe je dat

hoe maak je een goede planning

Na het verminderen van afleiding (dan kan je je makkelijker concentreren en met focus werken), is het goed plannen van je werk erg belangrijk, op korte en op langere termijn. In deze blog neem ik je graag mee waarom en eindig ik met een aantal praktische tips. Wat is het nut van een planning maken? Voor de […]

Weer aan het werk na je vakantie

weer aan het werk focus

De tweede werkweek van regio Midden is alweer door midden! Was vorige week ook jouw eerste werkweek of was je al wat langer terug? De (zomer)vakantie is vaak een periode waarin we bedenken wat we anders willen doen als we weer aan het werk gaan. Bijvoorbeeld dat je na de vakantie dit keer écht je […]

3 tips om zonder stress je werk los te laten

Whatsapp Envelope Ook in deze bizarre corona-tijd breekt ‘gewoon’ de vakantieperiode weer aan. Of je nou op vakantie gaat of lekker thuis van je vrije dagen geniet; het afronden vóór je vakantie kan de nodige stress opleveren. Er moet ineens nog van alles afgemaakt en afgerond worden, een inhaalslag eigenlijk van alles wat afgelopen maanden […]

5 tips voor een georganiseerde digitale werkplek

Altijd overal toegang tot je gegevens en documenten hebben is heerlijk. Geen tas meer vol met papierwerk en samenwerken met anderen is door digitalisering ook steeds eenvoudiger geworden.  Digitaal werken en een ‘digitale werkplek’ hebben echter ook een nadeel en dat is dat het heel ongrijpbaar is. Vroeger was ‘werk’ veel tastbaarder; een stapeltje documenten […]

Outlookhandigheidjes top-10

Outlook

Werk jij ook al jaren met Outlook365 als mailprogramma en agenda? Heb je je wel eens verdiept in wat Outlook allemaal kan? Of het misschien handiger kan dan hoe je er nu gebruik van maakt? Of overweldigt het aantal mogeijkheden je juist en weerhoudt dat je om verder te zoeken? Om je op weg te helpen, […]

Opgeruimd werken-checklist

Met een opgeruimde werkplek en computer werk je veel fijner! En dat hoeft helemaal niet veel tijd te kosten. Om snel aan de slag te kunnen heb ik een checklist voor je gemaakt.   Checklist Lijkt het jou ook fijn om opgeruimd te kunnen werken? Ik heb een checklist gemaakt met daarin aandacht voor je: mailbox […]

Don’t lose your head!

Al een tijdje was ik vergeetachtig, had weinig energie en had enorm veel moeite om me te concentreren. Een verhuizing, iets te veel stress, een lage weerstand en een irritante verkoudheid die maar niet wegging…de tijd van het jaar was makkelijk om het op te gooien. Er schoot zelfs door mijn hoofd dat ik misschien […]

Méér door minder

“Identify the essential, eliminate the rest” – Leo Babauta Afgelopen zaterdag ben ik naar de ledenvergadering van de Nederlandse Beroepsvereniging voor Professional Organizers (NBPO) geweest. Het middagprogramma was gekoppeld aan het thema ‘minimalisme’. Bij minimalisme denken veel mensen meteen in het uiterste; de zo goed als lege steriele woonkamer. Maar minimalisme kan ‘m ook zitten […]

Ont-chaos je agenda

Puilt jouw agenda uit? Staan afspraken, to-do’s en ideeën allemaal lukraak door elkaar? Kom je wel eens te laat op een afspraak omdat je geen reistijd had ingepland? Heb je geen zicht meer op wanneer je welke actie moet uitvoeren? Lukt het jou om overzicht te houden op je afspraken, acties die voortkomen uit e-mails […]

Waarom een nóg mooier notitieboekje je niet gaat helpen naar overzicht

Download jij ook regelmatig gratis to-do-lijstjes die beloven je megaproductief te maken?Ben je altijd op zoek naar de ‘beste’ agenda om eindelijk overzicht te hebben?Heb je álle productiviteitsapps die aangeprezen worden al op je telefoon staan?Laat je je wéér verleiden tot de aankoop van een prachtig notitieboekje met het goede voornemen om nu écht gestructureerd […]

10 tips voor efficiëntere e-mailcommunicatie; bespaar tijd en geld

Tegenwoordig zijn er vele bedrijven en organisaties waarbij de interne en externe communicatie bijna volledig via e-mail verloopt. Dit kan te maken hebben met de aard van de gegevens waarmee gewerkt wordt, met het aantal mensen dat parttime werkt of met het feit dat mensen maar beperkte tijd per dag hebben om administratieve werkzaamheden uit […]

De 5-secondenregel; doorbreek je gedachten en automatische piloot

Vijf seconden regel

“If you have an impulse to act on a goal, you must physically move within 5 seconds or your brain will kill the idea.” – Mel Robbins   Mel Robbins verklaard waarom we niet in actie komen als we een goed idee hebben, iets nieuws bedenken of iets in ons leven willen veranderen. Dingen die […]

Benut jij de mogelijkheden die Office356 Business biedt?

Mogelijkheden Office365

Gek genoeg deed ik onlangs pas de ontdekking dat Office365 Business heel veel handige mogelijkheden biedt voor ondernemers. Ok, dit wist ik natuurlijk wel maar ik heb nooit de moeite genomen om er eens goed naar te kijken. Ik vind het altijd heerlijk om nieuwe programma’s te ontdekken die werken gemakkelijker en eenvoudiger maken. Daarvoor […]

Als je jouw hoofd leegmaakt, ontstaat er weer ruimte om na te denken

overzicht en rust

“Your head is for HAVING ideas, not for HOLDING them” – David Allen   Best geschokt was ik, toen ik hoorde dat wetenschappelijk bewezen is dat je brein maar maximaal 4 dingen tegelijk kan onthouden en verwerken. Dagelijks moeten we misschien wel honderden dingen bedenken en onthouden voor het werk, voor jezelf, voor je gezin; […]

Doe eens iets wat je denkt niet te kunnen

Kompas richting structuur

“Niets in het leven hoeft gevreesd te worden; je hoeft het alleen maar te begrijpen.”  – Marie Curie   Dat kan ik toch helemaal niet? Twee jaar geleden ging ik mee naar een cursus “Kaart en kompas’. Kaart lezen in de auto kan ik wel maar het leek me onwijs stoer om te navigeren met […]

Wat doet een Professional Organizer eigenlijk?

tips voor rust en overzicht

Tot een aantal jaar geleden was het beroep van ‘Professional Organizer’ nog vrij onbekend in Nederland. In Amerika zijn professional organizers al veel bekender en in Nederland begint het gelukkig langzaamaan te komen. In januari 2017 werd door de Nationale Beroepengids een lijst met 21 ‘nieuwe beroepen met toekomst’ gepubliceerd, waar de professional organizer ook op voorkomt. […]

10 tips voor een solide basis van jouw bedrijf

achtergrond Femke Bosma

Bovenstaande foto kwam ik tegen; prachtig! Ik ben een echte bosliefhebber en wordt heel blij van dit soort mooie plaatjes. Bij het zien van de enorme wortels van deze boom (waarschijnlijk heeft iedere boom ze maar meestal is het niet zo zichtbaar) moest ik denken aan de overeenkomsten met de basis een bedrijf. Bij een […]

Hoe gebruik je je agenda beter? 10 tips voor optimaal agendagebruik

Planning

“A goal without a plan is just a wish.” – Antoine de Saint-Exupéry   lang als ik me kan herinneren ben ik groot fan van agenda’s en hou ik van plannen. Op de middelbare school was het iedere zomervakantie (of liever nog meteen als ze in de winkel kwamen) een zoektochy naar dé perfecte agenda. […]

Waar zit hier het focusknopje?

Focus minder afleiding

fo·cus·sen (focuste, heeft gefocust) 1 concentreren: focussen op zijn taak zich richten op; zich focussen op een oplossing   Waar is de focus als je ‘m nodig hebt? Daar zit je dan achter je bureau. Je zou zo klaar zijn; die blog zou zo uit je pen rollen, de offerte zou een makkie zijn. Dat rapport dat je moet schrijven zat al grotendeels […]

Digitale schoonmaak

Onlangs las ik een interessant artikel over de grote hoeveelheid digitale spullen die we bewaren; ook wel ‘digitaal hoarden‘ genoemd. Doordat we tegenwoordig de beschikking hebben over een mobiele telefoon, computer en internet is het héél gemakkelijk om e-mails, documenten en foto’s te verzamelen. En als het geheugen of opslag van je apparaten vol dreigt […]

Tips voor e-mail etiquette

e-mail

E-mail lijkt zo’n makkelijk communicatiemiddel maar blijkt in de praktijk de nodige ergernis en onhandigheden met zich mee te brengen. We ontvangen heel veel e-mails, waarvan er veel vaak ter kennisneming zijn.   E-mail etiquette Vraag je eerst af of een e-mail je juiste manier is om jouw boodschap over te brengen. Is de vraag of […]

Doe 1 ding tegelijk voor meer focus

één ding tegelijk

Jarenlang moesten we (leren) multitasken; vrouwen schenen daar van nature heel erg goed in te zijn.Ook ik was er jarenlang van overtuigd dat ik steengoed was in multitasken. Een rapport redigeren, tussendoor telefoontjes aannemen, vragen beantwoorden van collega’s die aan het bureau staan en mailtjes tussendoor beantwoorden die in het scherm up-poppen; ik draaide mijn […]

Een fijne en goed ingerichte werkplek

Hoe ziet jouw werkplek eruit? Werk je op een kantoor of werk je thuis? Heb je een vaste werkplek of kijk je per dag waar er plek is? Sta je wel een stil bij de invloed van je werkplek op jouw werken?Zit je in dat kamertje thuis waar nog net een bureautje inpaste tussen de […]

Hoe lang moet je administratie bewaren?

Bewaartermijnen

Bewaar jij ook mappen vol administratie van jaren terug? Weet je niet goed wat je ermee moet doen? Gebruik onderstaand overzicht om te zien hoelang de meest voorkomende documenten bewaard moeten worden. Aan de hand hiervan kan je jouw papieren en/of digitale administratie opschonen.   Je leven lang bewaren notariële stukken (bijv. testamenten, akten) diploma’s, […]