Hoe lang moet je administratie bewaren?

Bewaartermijnen

Bewaar jij ook mappen vol administratie van jaren terug? Weet je niet goed wat je ermee moet doen?

Gebruik onderstaand overzicht om te zien hoelang de meest voorkomende documenten bewaard moeten worden. Aan de hand hiervan kan je jouw papieren en/of digitale administratie opschonen.

 

Je leven lang bewaren

  • notariële stukken (bijv. testamenten, akten)
  • diploma’s, certificaten en getuigschriften
  • arbeidscontracten
  • inentingspapieren
  • jaaropgaven en -overzichten
  • medische documenten
  • trouwboekje of samenlevingscontract
  • geboorte-, adoptie-, en erkenningspapieren.
 

5 jaar bewaren (particulieren)

  • aangifte inkomstenbelasting: bewaar altijd een kopie/print van de hele aangifte zodat terug te vinden is wat opgegeven is en bewaar (een kopie van) de bewijsstukken erbij:
    • jaaropgaven van bank, werkgever, uitkeringsinstantie, pensioenfonds en verzekeraar
    • bankafschriften
    • openbaar vervoer-verklaring
    • rekeningen, betalingsbewijzen en bonnetjes van opgevoerde aftrekposten, zoals niet-vergoede ziektekosten, studiekosten, hypotheekrente, erfpacht, lijfrentepremie, partneralimentatie en giften.
  • salarisstroken
  • bankafschriften.

Particulieren zijn niet wettelijk verplicht hun administratieve gegevens (zoals bankafschriften en loonstrookjes) te bewaren. Maar de belastingdienst mag tot 5 jaar terug belasting navorderen. Daarom is het verstandig om administratie in ieder geval 5 jaar te bewaren.

 

7 jaar bewaren (ondernemers)

  • grootboek
  • debiteuren- en crediteurenadministratie
  • in- en verkoopadministratie
  • loonadministratie
  • voorraadadministratie
  • papieren m.b.t. onroerende goederen moeten minimaal 10 jaar bewaard worden.
 

Tot het einde van de overeenkomst bewaren (of tot je een vervangend exemplaar ontvangt)

  • verzekeringspolissen (alleen het laatste exemplaar)
  • lidmaatschapsbewijzen en abonnementen (alleen het laatste exemplaar)
  • pensioenoverzichten
  • garantiebewijzen en aankoopbonnen
  • servicecontracten
  • arbeidsovereenkomst
  • huurcontract
  • autopapieren (incl. rekeningen garage zolang de auto eigendom is).
 

Kan ik je verder helpen?

Heb je vragen over deze tips? Kan je hulp gebruiken om deze tips zelf toe te passen? Heb je andere (gerelateerde) vragen? Wil je graag dat iemand eens met jou meedenkt?

Boek dan hier jouw gratis structuursessie.

Tot snel!

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp

Lees meer blogs

mailbox op orde

Zen in je mailbox

Voor heel veel mensen geldt de mailbox als de nummer één energievreter op het werk. Wat kan het ontzettend lastig zijn om je mailbox bijgewerkt

Lees meer »
Scroll Up