Dinsdag, dag 2 van de Week van de Werkstress. Hoe ziet jouw werkplek eruit? Werk je op een kantoor of werk je thuis? Heb je een vaste werkplek of kijk je per dag waar er plek is?

Sta je wel een stil bij de invloed van je werkplek op jouw werken?
Zit je in dat kamertje thuis waar nog net een bureautje inpaste tussen de wasrekken? Zit je tussen de stapels administratie en papieren die je nog steeds eens moet uitzoeken? Of zit je op een flexplek waar je eigenlijk nooit echt comfortabel zit?

 

Een fijne en goed ingerichte werkplek

Het lijkt een inkopper maar een goede werkplek is echt een van de belangrijke factoren om prettig te kunnen werken. Met ‘fijn’ bedoel ik dat je rustig kan werken, je werkblad opgeruimd is en je de juiste spullen bij de hand hebt en dat je comfortabel zit. Goed zitten helpt bovendien RSI-klachten voorkomen.

Hieronder een aantal tips die weer meteen kan toepassen op jouw werkplek. Als je er één keer tijd aan besteed dan heb je er járen plezier van.

 

Werkgereedschap

Iedere keer dat jij van je bureau weg moet om iets te pakken ben je ‘uit’ hetgeen je aan het doen was en ligt de afleiding op de loer. Dit voorbeeld is vast herkenbaar: je staat op om de nietmachine uit de kast te pakken, je ziet daar iets liggen dat in ergens anders hoort te liggen, je loopt met dat voorwerp verder en ondertussen valt je oog weer op iets anders…wat was je nou ook alweer aan het doen?

Zorg er daarom voor dat je de spullen die jij nodig hebt voor je werk bij de hand hebt. Met ‘bij de hand’ bedoel ik niet dat álles wat je op een dag gebruikt op je bureau moet liggen/staan, maar je moet erbij kunnen zonder weg te hoeven lopen van je werkplek.
Een (laden)kast naast of onder je bureau is bijvoorbeeld ideaal. Of een kast met de multomappen die je regelmatig nodig hebt naast of achter je zodat je bij kan als je je omdraait op je bureaustoel. De printer dichtbij en bureauspullen het liefst voor het grijpen in een bakje of etui op het bureau (wat je na het werk weer de kast in kan zetten als je dat fijn vindt of je werkgever een clean-desk eist aan het eind van de dag).

Werk je op een kantoor met flexplekken en een clean-desk beleid dan zal je de meeste spullen in je tas hebben. Neem aan het begin van je werkdag een paar minuten de tijd om de spullen die je nodig denkt te hebben uit je tas te pakken en klaar te leggen en je te installeren. Ruim de suiker- en theezakjes even op van je collega die er gisteren zat en haal zonodig een doekje over het bureau en toetsenbord als dit niet schoon is; jij verdient weer een frisse werkplek!

 

Instellingen van je werkplek
  • Stel je bureaustoel in zodat je op de juiste hoogte zit.
  • Stel de hoogte van het bureau in terwijl je op de ingestelde bureaustoel zit. Een zit-sta-bureau is fantastisch als je meerder uren per dag achter de computer werkt.
  • Als je meerdere uren achter elkaar op een laptop werkt, kan je eigenlijk niet zonder los beeldscherm en toetsenbord om goed (rechtop) te kunnen zitten. Zet het beeldscherm op de juiste hoogte, eventueel door een pak papier of speciaal daarvoor bedoelde beeldschermverhoger te gebruiken.

 

Klik hier voor een stappenplan voor het ergonomisch juist instellen van je beeldschermwerkplek.

 

Werk je op een kantoor met flexplekken; neem toch elke dag even de tijd om de werkplek weer aan jouw lijf aan te passen. Dit hoeft maar een paar minuten in beslag te nemen maar levert je de rest van de dag comfortabeler werken op. Stel de bureaustoel even in en zet de tafel en het beeldscherm op de juiste hoogte (als je vaak op dezelfde plek zit, plak dan een stukje tape aan de binnenkant van de tafelpoot om snel de juiste hoogte in te kunnen stellen).

 

Neem vandaag eens een half uurtje de tijd om je werkplek op te ruimen, her in te richten en de instellingen van je bureau en stoel goed te zetten. Veel succes!!